Ompeluvinkit / Sewing tips

Perusvinkkejä ompeluun – osa 1 / Basic sewing tips – part 1

Please find the English version below ↓

 

Vaikka ompelua olisi harrastanut jo pidemmän aikaa, tekee välillä hyvää palata perusasioiden äärelle.

Perusvinkkisarjan ensimmäisessä osassa keskitytään ompelukoneeseen.

Langalla on väliä
Ompelulangoissa on eroja. Sen lisäksi, että tikkauslanka eroaa kirjailulangasta, myös yleislangan valitsemisella on väliä. Yleislangoissa ero on langan laadussa. Parempilaatuiset langat ovat toki kalliimpia, mutta tämä rahallinen panostus näkyy sekä ompelukoneen kunnossa että ompelujäljessä. Heikompilaatuiset langat pölyävät ja rispaantuvat. Ne saattavat pidemmän päälle jopa vaurioittaa ompelukonetta. Sen vuoksi kannattaa panostaa mahdollisimman hyvälaatuisiin lankoihin. Omia suosikkejani ovat Gütermaan ja Mettler.

Neulalla vasta väliä onkin
Ompelukoneen neulaa ei kannata vaihtaa vasta kun se katkeaa. Neula tulee vaihtaa ommeltavan kankaan mukaan. Esimerkiksi farkkukankaalle on oma neulatyyppinsä. Neulan paksuus valitaan sekin ommeltavan kankaan mukaan. Paksummat neulat ovat yleensä parempia tukevammille kankaille. Tikkaulangan kanssa on lähes pakko käyttää erityistä tikkausneulaa, jonka neulansilmä on kyllin suuri paksulle langalle. Ompelukoneen neula myös tylsyy nopeasti. Varsinkin suuremman ompeluprojektin jälkeen neula kannattaa vaihtaa uuteen, vaikkei siinä olisikaan havaittavissa mitään näkyvää vikaa. Neuloissakin kannattaa suosia laadukkaampia merkkejä. Kannattaa myös tutustua omaan ompelukoneeseen hyvin ja tutkia millä neuloilla juuri kyseinen kone tekee kauneinta jälkeä. Tämäkin vaihtelee koneittain.

Nuppineulojen päältä ei saa ommella
Kuinka moni laiskuudessaan ompelee surutta nuppineulojen päältä? Katkeava neula saattaa lentää todella ikävästi. Olen nähnyt ikäviä vammoja neulan palasen lennettyä silmään. Vaikkei neula katkeaisi, saattaa nuppineula vääntyä ja aiheuttaa harmia ompelukoneelle. Opelukoneen ajoitus menee yllättävän helposti vikaan. Nuppineulojen päältä ei siis pitäisi koskaan ommella.

Omituinen ääni on varoitusmerkki
Jos ompelukoneesta kuuluu omituinen ääni, pysäytä ompelu välittömästi. Tämä on yksiselitteinen sääntö. Omituinen ääni kertoo, että jotakin on vialla – usein alalangassa. Jos ompelua jatkaa äänestä huolimatta, ongelma yleensä vain pahenee.

Ompelukonetta kannattaa huoltaa
Ompelukoneen perushuolto kannattaa opetella tekemään itse. Kone tulee puhdistaa usein. Pöly on yleisin syy rumaan tikkiin. Entä milloin olet viimeksi muistanut öljytä ompelukoneesi? Kannattaa tutustua ompelukoneen ohjekirjaan ja opetella perus puhdistaminen ja öljyäminen. Ja tietysti koneesta kannattaa yrittää silloin tällöin olla erossa, jotta sen voi viedä perusteelliseen huoltoon ihan ammattilaiselle.

****************************

Even if you had been sewing for already some time now, it is good to get back to the basics every now and then.

Part one of this basic sewing tips series focuses on sewing machine.

Thread matters
There are major differences in sewing threads. Not only is top stitching thread different from embroidery thread. But there are big quality differences in universal threads. Is is true that better quality thread is usually a more expensive choice, but this investment is worth it. Better quality thread makes better quality stitches. Some cheaper threads can cause lots of dust and thus be very harmful for the sewing machine. That is why it is worth it to buy better quality thread whenever possible. My favourite brands are Gütermann and Mettler.

Needle matters even more
Do you only change your sewing machine needle when it breaks? You should change it based on the fabric you are sewing. There are, for example, special needles just for denim. There are also different thicknesses is needles. Thicker ones ore usually better for more sturdy fabrics. When you are sewing with top stitching thread, you have to use a top stitching needle because this thread is thicker and needs a bigger eye. Needles get blunt quite quickly. This is why one should change into a new needle especially after a bigger sewing project. Even if nothing seems to be wrong with the existing needle. Just as with threads, it is worth it to stick to the better quality needles. You should also get to know your own sewing machine. Every machine is different and they all have their favourite kinds of needles.

Remove those pins
How many of you is simply too lazy to remove pins and just sews over them? If the needle breaks, it can give you really nasty injuries. I have seen some awful looking eyes that have been hurt by flying needle parts. Even if the needle does not break, it can still harm the sewing machine. Timing of the sewing machine can easily go wrong. So just stop and remove those pins.

Strange sound is a warning
If you sewing machine makes a strange sound, stop sewing. At once. This is a simple rule which is not to be broken. Strange sound means that there is something wrong – often with the bobbin thread. If you ignore the sound and continue sewing, you will usually just make the matter worse.

Your sewing machine needs maintenance
You should learn how to do the basic maintaining actions at home. You need to clean your sewing machine quite often. Dust is a very common reason for bad looking stitches. When was the last time you oiled your sewing machine? Take a look at the manual and learn how to clean and oil your beloved sewing machine. And every now and then, try to survive some time without your sewing machine and take it to professional maintenance.

0 comments on “Perusvinkkejä ompeluun – osa 1 / Basic sewing tips – part 1

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: