Kokemuksia trikooaplikoinnista

Trikooaplikointi kummitteli mielessäni varmaankin puoli vuotta ennen kuin päätin vihdoin kokeilla millaista jälkeä saisin aikaan. Olen perinteisesti ollut enemmän kudottujen kankaiden ystävä ja tartuin trikoo-ompeluun kunnolla vasta vuosi sitten. Sen vuoksi on ymmärrettävä, että trikooaplikointi aiheutti hieman jännitystä.

IMG_1957Visioni oli selvä heti alussa. Halusin tehdä pupumekon ihanalle veljentytölleni. Tilasin jo syksyllä Noshilta pehmoista trikoota tätä projektia varten. Lisäksi varustauduin kaksipuolisella liimaharsolla.

Liimaharso on mahtava apuväline aplikoinnissa. Lähdin liikkelle leikkaamalla hameen halmapalan ja piirtämällä kaavan siihen sopivan kokoiseen pupun päähän. Kiinnitin liimaharson avulla kaikki kangaskerrokset paikoilleen. Sen jälkeen säädin ompelukoneen suoran ompelen tavallista lyhyemmäksi ja ryhdyin ompelemaan.

Ompelukoneessani on mahtava lisäosa – paininjalan polvinostaja. Sen suuruuden ymmärtää vasta tällaisessa projektissa, jossa paininjalkaa pitää nostaa joka tikin välissä. Säädin neulan jäämään alas jokaisen piston jälkeen ja kääntelin pupua paininjalan alla, jotta tikki kulkisi kauniisti reunaa pitkin.

Ompelu sujui ilman suurempia ongelmia. Jostain tuntemattomasta syystä yleensä kauniisti käyttäytyvä ompelukoneeni teki pariin kohtaan oudon lankalenksun. Alalangan säädössä oli luultavasti jotakin vialla. Kokonaisuudessaan sain kuitenkin kaikki osat aplikoitua ilman ongelmia. Liimaharso piti kankaat lujasti paikoillaan.

Lopuksi tikkasin pupulle vielä suun ja viikset.

Lopputulos on söpö. Trikooaplikoinnilla saa vaatteeseen mielestäni kauniin käsityön leiman – sillä parhaalla mahdollisella tavalla. Tekniikka sopii erityisesti lastenvaatteisiin silloin kun haluaa niihin kuvia ilman kangasvärejä tai printtikankaita.

Kokemukseni perusteella paras vinkki, jonka voin antaa, on varata matkaan paljon kärsivällisyyttä. Hitaasti etenemällä projekti onnistuu varmasti.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s